Suports

El tema d'on aplicar la Cal, o dit d'una altra manera, en quin tipus de parets, sembla no tenir importància, però és fonamental tenir en compte que la Cal és un material que no té additius externs, és a dir, resines que ajudin a l'assecat de la mateixa, o agafada a la paret o suport.


La Calç és un material que s'asseca al lliurar la humitat (aigua) a la paret on es col loca, per la part interior, i evaporant, per la part exterior del suport, necessitant així un suport o paret que mínimament transpiri, és a dir, que no estigui segellat.


Partint d'aquesta base, no podríem posar la Calç en una paret esmaltada o pintada amb pintura plàstica, o en qualsevol tipus de superfície segellada ...


El suport ideal per treballar la Cal seria l'arrebossat de Morter de Cal o Morter Bastard.
Proporció aproximada: 15 Kg Cal, 5 Kg Ciment (Gris) i 30 Kg Sorra fina per a una Formigonera de 50 Kg


Sobre Morter de Porlan (Ciment gris) també és possible treballar, però ens arrisquem a canvis en l'assecatge que poden provocar canvis de color (assecat per zones).


Cal remarcar que la Calç es deixa afectar bastant pels canvis de temperatura, podent afectar el color, en cas de ser molt intens el to, però també hem de dir a favor seu que és un material que guanya amb el temps, efectivament, com més temps passa, més sòlida es torna, unificant el color. Altres avantatges que té, que és transpirable i que l'aigua no li causa cap dany, deixant passar la humitat interior cap a l'exterior, però no al contrari.


Sobre Guix també és possible aplicar la Cal, però tenint en compte que el Guix és un material que absorbeix molta aigua, abans d'aplicar la Calç caldria seguir els passos que descrivim a continuació.


Exemple:

En el cas de fer una paret d'un bany, seria convenient assegurar-se que per la mateixa no passen canonades d'aigua, m'explico, la Cal s'agafa bé en el Guix, però imaginem que hi ha una fuita d'aigua, el suport on està la Calç, és a dir, el Guix, es pot desprendre arrossegant la Calç, no perquè la Calç es desprengui.

El primer que hem de fer és ratllar el Guix amb un punxó o clau, per tal de fer solcs on la Cal pugui subjectar.

Passarem una escombra per netejar els solcs i la paret, després aplicarem abundant aigua a la paret per estovar. Imaginem la situació per un moment, el Guix està humit i tou per l'aigua aplicada, i la pasta Magra, que aplicarem amb la plana al Guix, clavarà els grans de marbre. Això vol dir que aquesta pasta Magra haurà d'estar ben carregada de Marbre, i bastant líquida, perquè penetri fàcilment en el Guix. No cal dir, que cal aplicar-la amb força a la paret. Un cop aplicada la capa de pasta Magra la deixarem assecar, i aplicarem la resta de capes al dia següent.

El que s'aconsegueix amb aquest treball, és que el Guix tingui una capa de Cal que ens permeti treballar-hi, com si fos morter.

Hem vist tres dels suports més habituals en l'aplicació de la Cal:

Morter de Cal Morter de Porlan o Gris Guix

Descriguem la manera de treballar-hi, ja que cada un d'ells té la seva peculiaritat d'assecat i forma de treballar.

Particularment recomano que quan haguem de fer un treball de Cal, s'apliqui pasta Magra a la paret, sense haver mullat, i assegurant-nos que la paret o suport a treballar està neta de pols i sense pegats enganxats (Guix, Morter, Pedres, etc. ), en un espai reduït "1 m2 aproximadament", dues capes de pasta magra, remolins (remolinar), i controlar el temps en que tarda en assecar.

Aplicació de prova: (Aproximadament 1 m2) 2 Capes de pasta Magra

Temps d'assecatge: 5 - 7 minuts. Humitejar la paret.
Temps d'assecatge: 12 - 15 minuts. Assecatge correcte.
Temps d'assecatge: més de 20 minuts. Assecatge problemàtic (possibles canvis de color, atenció al remolí, assecat per zones).

Deixem clar que aquesta taula de temps és aproximada, variant en cada cas segons la situació de la paret, el gruix del suport o el tipus d'aquest, el factor temps, hivern o estiu, però que això no planteja cap problema a l'hora de aplicar la Cal, senzillament el nostre ritme de treball haurem adaptar-lo al ritme d'assecat que ens marqui la paret.

Això és aplicable en general, però Guix és diferent, perquè el Guix és un material molt absorbent, primer haurem d'assegurar que el suport està correcte, és a dir, que no hi hagi humitats (fosforescències), estigui ben agafat, (si no és així haurem arreglar)etc...

Primerament haurem ratllat amb un clau o qualsevol objecte punxant, fent solcs fins i profunds, aquests solcs tindran la funció de retenir la Calç

Seguidament haurem de netejar amb una escombra la paret, per eliminar restes de pols o trossos de guix sec i solt, després amb abundant aigua, mullarem la paret perquè el Guix s'estovi, i així permetre, quan apliquem la pasta Magra, que la sorra de marbre se subjecte bé al Guix, en aplicar aquesta capa ens donarem pressa en remolins, doncs el seu assecat és molt ràpid, al remolí pressionarem perquè quedi ben ajustada, la pasta a aplicar serà bastant clara (líquida) per facilitar la feina, després en aplicar l'altra capa veurem com ens resulta més fàcil, ja que la paret ja reté la humitat, facilitant la seva col.locació, el gruix de pasta haurà de ser de 0,5 mm aproximadament. Remolí tot seguit, abans que s'assequi massa.



L'acció de remolins o remolinat, és important per dos aspectes:
Primer, per la pressió que apliquem a la paret, per dir-ho, en moure la pasta el que aconseguim és "ordenar" els grans de marbre, situant-los al seu lloc. Per això no hem d'esperar que la pasta estigui seca, sinó en un punt intermedi, si està massa seca, no la mourem, i si està massa humida la "obriríem" en excés. És qüestió de pràctica, però una cosa que podria servir seria mirar la paret a contrallum, en aplicar la Cal la paret brilla, a causa de la humitat que desprèn, quan perd aquesta brillantor, que es torna "setinada" podríem dir que és el moment , no ens despistem, pot assecar a zones, hem doncs estar alerta i no concentrar només en un espai de la paret.
Segon, el remolinat ens serveix per igualar la paret, és a dir que on hi pugui haver "sots" o "paquets", aplicarem la peça, que procurarem passar per la paret, en cercles amplis, i ben subjecta, de manera que treballi plana ella.Val a dir que com millor deixem la pasta a la paret amb la plana, més fàcil serà de remolins.
Hem de tenir en compte que aquests materials de què hem parlat són els que més podem trobar en el nostre camp professional, i que en l'actualitat, els arquitectes i decoradors, que requereixen els nostres serveis, coneixen per norma general el material amb què treballem, així que ens pregunten o ja ens proporcionen el suport adient.
No limitem la Calç a aquests suports, segurament en el mercat de la decoració i construcció existeixen massilles i altres productes que podem utilitzar per al nostre treball sobre diferents suports que no hem nomenat.